Arxiu

La pandèmia fa caure a la meitat l’activitat escènica a Catalunya el 2020

Madrid (35,5%) i Catalunya (19,4%) es van mantenir el 2020 com els territoris amb la major de l’oferta d’arts escèniques de l’Estat, amb 9.071 i 4.947 representacions. L’activitat va caure a tot l’Estat per la pandèmia, segons l”Anuari SGAE 2021′, amb una baixada que a Catalunya va ser del 54,6%. L’assistència va rebaixar-se un 77,6%, amb 568.698 assistents. Els macrofestivals i concerts van concentrar prop de 6 milions de persones a l’Estat, un 79% menys. Les entrades van generar ingressos de 102 MEUR, un 73,3% menys. Amb 308.652 sessions, Catalunya va ser el lloc d’Espanya amb més oferta cinematogràfica. Va rebre 4,7 milions espectadors i una recaptació de 30 milions.

En arts escèniques, el 2019 el sector encara es recuperava de la crisi financera en els tres indicadors més importants. El nombre de representacions es trobava al 67,9% de la xifra obtinguda el 2008 i l’assistència al 72,4% respecte l’any anterior. La recaptació, per la seva banda, es trobava al 89,6% de la quantitat que es va registrar el 2009, moment en què es va assolir el màxim. Els resultats del 2020 mostren pèrdues del 49,8% en l’oferta, del 75,7% en el nombre d’espectadors i del 71,8% en la recaptació respecte l’any anterior.

Madrid i Catalunya van tornar a ser les comunitats autònomes que van concentrar un percentatge major de l’oferta d’arts escèniques durant 2020 a Espanya. En concret, van suposar el 35,5% i el 19,4% del total, el que es tradueix en 9.071 i 4.947 representacions, respectivament. En totes les comunitats s’observen descensos de l’activitat realitzada en relació a l’any anterior. A Madrid la caiguda va ser del 46,2% i a Catalunya del 54,6%. També el 2020 es van concentrar més espectadors d’arts escèniques en aquestes mateixes comunitats. Concretament, a Madrid es van registrar 1.218.131 assistents (el 35,5%) i a Catalunya 568.698 (16,6%). L’any objecte d’estudi, l’assistència experimenta un retrocés a tot l’Estat. Concretament, a Madrid va ser del 74,5% i Catalunya del 77,6%.

Catalunya concentra el 19% de funcions de teatre a l’Estat i el 23% de la recaptació

El teatre continua sent la disciplina de més pes i concentra el 94,2% de les funcions, el 90,6% dels espectadors i el 90,4% de la recaptació de les arts escèniques. La disciplina va arribar als valors màxims al nombre de representacions i espectadors el 2008, i en la recaptació el 2009. La comparativa dels resultats del 2019 amb els anys de rècord fa constatar que l’oferta estava al 69,1%, l’assistència al 74,7% i la recaptació al 100,4% de la recuperació total.

El 2020, es van fer 24.080 representacions de teatre, xifra que suposa una pèrdua del 49,2%, amb un total de 23.292 funcions menys. L’assistència a aquestes funcions va ser de 3.111.659 persones, 9.327.516 menys que el 2019, fet que suposa una pèrdua del 75%. Com en el conjunt de les arts escèniques, les comunitats autònomes que van registrar més activitat i assistència de teatre el 2020 van ser Madrid i Catalunya. La primera va aglutinar el 35,9% de l’oferta estatal -8.637 funcions, el 36,8% dels espectadors, 1.146.347-, mentre que Catalunya va concentrar el 19,4% de total, 4.678 representacions i el 16,4% de l’assistència, 510.633.

Durant el 2020, a Espanya es van recaptar 60.918.077 euros per la venda d’entrades de teatre. Analitzant la recaptació dels dos últims anys, es detecta novament un brusc retrocés del 70,6%, el que suposa una reducció de 146.475.884 euros. L’any passat Madrid continua liderant els ingressos per venda d’entrades de teatre, 29.945.530 euros, el 49,2% del total espanyol. La segueix Catalunya, amb el 23,5% i 14.320.149 euros.

Catalunya copa el 17% de funcions de dansa a l’Estat i el 24% de recaptació

El pes relatiu que té la dansa sobre el total de les arts escèniques és menor i suposen un 4,3% en el cas de les representacions, un 6,7% dels espectadors i un 4,1% de la recaptació, similars als percentatges de l’any anterior. Si analitzem el procés de recuperació iniciat el 2016 per al cas de la dansa, el 2019 s’havia assolit el 46,4% de l’oferta, el 56,9% l’assistència i el 47,1% de la recaptació de 2008. A l’Estat, durant 2020, es van registrar 1.094 representacions de dansa, el que implica un descens respecte l’any anterior del 49,4%. Hi van assistir 229.297 persones, el que suposa un 75,3% d’espectadors menys. Madrid va concentrar el 27,3% de les funcions de dansa que es van realitzar a Espanya el 2020, un total de 299. A Catalunya es van fer 194 funcions, el 17,7% del total. Les dues comunitats van ser també les que més espectadors de dansa van atreure. A Madrid hi va haver 43.271 assistents (el 18,9% del total) i a Catalunya, 39.514 (el 17,2% de total).

El 2020 es van recaptar 2.764.395 euros per la venda d’entrades d’espectacles de dansa. Pel que fa a 2019, s’ha perdut un 68,2% de la recaptació, 5.932.902 euros menys. Madrid va ser la comunitat que va acumular una major recaptació, el 29,4% de total, 812.267 euros. La segueix Catalunya amb 677.079 euros, concentrant el 24,5% del total espanyol.

Òpera i sarsuela

El gènere líric aglutina el 1,5% de les funcions d’arts escèniques realitzades durant 2020 a Espanya, el 2,8% de l’assistència i el 5,5% de la recaptació. El 2019, les representacions d’aquesta disciplina havien arribat al 77,4% de les obtingudes el 2008, el 61,3% de la assistència que va registrar el 2008 i el 54,3% de la recaptació de 2009, any en què es va obtenir el valor màxim de la sèrie.

Durant 2020, hi va haver 379 representacions d’òpera i sarsuela a Espanya. Això suposa un descens en comparació al 2019 del 71,6%: es van perdre un total de 955 funcions. Hi van assistir 94.744 persones, el que suposa una pèrdua de 682.810 espectadors, el 87,8% menys que el 2019. A Madrid, amb un 35,6% de l’oferta oferta a Espanya, es van fer 135 funcions de gènere líric a les que hi van assistir 28.513 persones (el 30,1% del total). Catalunya va concentrar el 19,8% de total, 75 representacions, i el 19,6% de l’assistència, 18.551 espectadors.

A Espanya l’any passat es van recaptar 3.706.120 euros per funcions en aquest gènere líric, un fet que suposa un decreixement de 19.183.096 euros, el 83,8% menys que l’any anterior. A Madrid es va concentrar el 42,9% de la recaptació total, 1.589.601 euros. Catalunya, per la seva banda, va acumular el 26,8%, 992.320 euros.

La caiguda en la música clàssica

En música clàssica, el 2019 s’havien assolit el 91% de l’oferta, el 95,8% l’assistència i el 100,4% de la recaptació. El 2020, però, la pandèmia ha frenat en sec aquesta recuperació i es van fer 7.472 concerts de música clàssica, el que implica una caiguda del 54,02% respecte l’any anterior. L’oferta va disminuir en 8.777 concerts.

Els ingressos obtinguts durant 2020 per venda d’entrades a concerts de música clàssica van ser 11.996.647 euros. Aquesta quantitat suposa una disminució de 31.949.724 euros en relació al 2019, un 73,6% menys. Les comunitats que van concentrar més recaptació van ser les mateixes que l’any anterior, és a dir, Madrid -que va recaptar 4.131.622 euros, el 34,4% total espanyol-, Catalunya -amb 2.232.620 euros (el 18,6%)-, i el País Basc -amb 1.261.762 euros (el 10, 5%).

Catalunya lidera els ingressos per grans festivals

Els efectes de l’anterior crisi també es van notar en les xifres de música popular, amb màxims a 2008. Just abans de l’esclat de la pandèmia, el 2019, s’havia arribat a un 65,7% dels concerts realitzats el 2008 i un 79,3% l’assistència. En canvi, la recaptació havia superat les xifres d’aquell any, situant-se en un 185,7%, gràcies als grans festivals. L’evolució positiva, però, es va frenar per la covid.

L’any passat a tot l’Estat es van fer 45.306 concerts de música popular, un 50,3% menys que un any abans, amb una pèrdua en termes absoluts de 45.800 concerts. Els majors percentatges de concerts es van registrar a les mateixes comunitats autònomes que l’any anterior. Així, Madrid va concentrar el 27,8% del total (12.578 concerts), Andalusia el 19,2% (8.689 concerts) i Catalunya el 14,1% (6.407 concerts). Els macrofestivals i concerts de música popular van concentrar el 2020 5.938.249 persones, el que equival a un decreixement de l’assistència del 79%, 22.335.728 espectadors menys. Madrid va ser la comunitat amb major assistència, 1.187.013 espectadors (el 20% del total estatal), seguit de Catalunya, amb 1.109.892 assistents (el 18,7%), i Andalusia, amb 1.052.680 (el 17,7%).

La venda d’entrades a concerts i macrofestivals va produir uns ingressos de 102.331.640 euros l’any passat, una reducció del 73,3% i una pèrdua de 280.164.039 euros. Catalunya, amb el 20,9% del total a Espanya, va ser la que va generar una major recaptació, un total de 21.420.246 euros. En segon lloc, queda Madrid, amb el 19,8% i 20.253.797 euros, i en tercera posició apareix Andalusia, que concentra el 17,8% del total i 18.239.022 euros.

Els discos cauen a mínims, el mercat digital a màxims

El mercat de la música físic va recaptar en 2020 55.239.000 euros, la xifra més baixa de tota la sèrie, el que equival al 17,6% dels ingressos globals. En canvi, el mercat digital va recaptar 258.948.000 euros, la xifra més alta, i concentra ja el 82,4% dels ingressos del mercat de música gravada a Espanya.

El 2020 es manté, a més, la tendència creixent del nombre de cançons escoltades en streaming, arribant als 79.585.000. Això equival a un increment en relació a 2019 de 9.605 arxius musicals, un 13,8% més. El 76,2% de les cançons que es van sentir en streaming durant 2020 van ser de forma gratuïta, 60.644.000 de cançons, 6.900 milions més que l’any anterior (un 12,8% més). El restant 23,8% es va escoltar pagant, 18.941.000 de cançons, 2.706.000 més, fet que suposa un creixement del 16,7%.

Catalunya rep 4,6 milions d’espectadors de cinema

Quant al cinema, el nombre de pantalles baixa fins a les 3.585 el 2020, una pèrdua de 89 en l’últim any (el 2,4%). En total, s’hi van oferir 1.586 pel·lícules, 276 menys que l’any anterior, una caiguda del 14,8%. L’any passat es van registrar 1.640.209 sessions, el que suposa una pèrdua de 57,4% 2.211.731 sessions respecte l’any 2019. Hi van assistir 26.549.899 persones, 78.434.668 menys que un any abans (el 74,7% menys). Durant 2020, Catalunya, amb 308.652 sessions, va ser el lloc d’Espanya on es va concentrar una major oferta cinematogràfica. A continuació, se situen Madrid, amb 292.197 sessions, i Andalusia, amb 259.258. Madrid va tornar a ser la comunitat espanyola amb més entrades de cinema venudes durant 2020, 5.797.310. La segueixen Catalunya, amb 4.672.232 espectadors, i Andalusia, amb 3.656.877 assistents.

Durant 2020, es van recaptar 159.066.142 euros, 456.555.847 euros menys que un any abans, el que equival a una pèrdua del 74,2% en comparació a l’any anterior. Madrid va concentrar el 24,3% dels ingressos obtinguts per venda d’entrades a Espanya el 2020, 38.605.467 euros. El 19,1% es va recaptar a Catalunya, 30.355.966 euros, i el 12,7% a Andalusia, 20.206.562 euros. Durant 2020, a Espanya el preu mitjà per entrada va pujar fins als 5,99 euros, 13 cèntims més cara que el 2019, fet que suposa un increment del 2,2%. És l’única variable que ha crescut en l’últim any. Per contra, la despesa mitjana per habitant ha caigut fins als 3,40 euros, mentre que l’any anterior estava en 13,07 euros, 9,67 euros menys (el 74% menys).

 

Publicitat

Flocem – Totpint

Ctra. Accés Costa Brava, 36

17300 – Blanes

T. 972.35.32.88

 

Opel Alemand Automoció

Av. de l’Estació, 51

17300 – Blanes

T. 972335353

KIA EMPOR SPEED

C/. De Mas Vaixeller, 5 B

17300 – Blanes

T. 972353178

VITALDENT BLANES

C/. d’Alberes, 51

17300 – Blanes

T. 972359778

PIZZERIA BASILICO

Av. Costa Brava, 32

08389 – Palafolls

T. 937657441

Ràdio Marina logo

RÀDIO MARINA | Sempre al teu costat | 100.3 FM | 96.2 FM

Ràdio Marina S.A.
A17063421
Ca la Guidó 1
17300 Blanes (Girona)
972 33 45 00

2024© Ràdio Marina · Disseny web: F/